බුද්ධ කාලීන භාරතයේ සමාජ සංස්ථාව
බුද්ධ කාලීන භාරතීය සමාජය බ්රාහ්මණ වෙද ධර්මයන්ට සහ බ්රාහ්මණ විනය නීති රීතීන්ට අනුව හැඩ ගැසී පැවතින.
ඊශ්වර ඇදහීම, ඊශ්වර නිර්මාණවාදය යන ප්රධාන අංග බ්රාහ්මණ චින්තනයේ හදවතයි.
සමාජය සහ සමාජ සංස්ථාව ඊශ්වරගේ නිර්මාණයක් ලෙස බ්රාහ්මණයෝ විශ්වාශ කළහ. ඒ බව ඔව්හු දේශනා කළහ.
බෝසතානන් ලොව පහල වන අවධියේ භාරතයේ ස්ථාපිත වී තිබුනේ, බ්රාහ්මණයින් විසින් ගන්දුන්වා දී තිබුණු චින්තනය සහ සංස්කෘතික අංගයි
එබැවින් සමාජ සංස්ථාව ආගමික පසුබිමක් යටතේ සංවිධානය සහ පාලනය කිරීමේ පූර්ණ බලය බ්රාහ්මණයෝ නතු කරගෙන සිටියහ. එසේම ඔවුන්ට වාසි සහගත වන අයුරින් සියල්ල සකස් කර ගැනීමට උත්සුක වීය.
දෙවියන් යැදීමෙදී විවිධ යාග ක්රම සකස් කල බ්රාහ්මණයින්, යාඥා කිරීම සහ පූජාවන් පැවැත්වීමේ සම්පූර්ණ අයිතිය ඔවුන් සතු කරගත්හ.
බමුණන් විසින් හඳුන්වා දුන් යාග හෝම පූජාවන් නිසා සමාජ සුභ සිද්ධිය සහ සමෘද්ධිය ඇති වන බව ඔවුන් විසින් ප්රකාශ කරන ලදී.
“වේද සංහිතා” හි බ්රාහ්මණ ධර්මය අන්තර්ගතව ඇත. මෙය ආප්තිය සහ ශෘතිය ලෙසින්ද වෙද ධර්මය හඳුන්වනු ලැබේ.
වෙද ධර්මයේ ඇතුලත් වන්නේ දේව භාෂිතය යැයි බ්රාහ්මණයෝ පැවසූහ. එබැවින් වෙද ධර්මයේ අන්තර්ගතය විමසීමකින් සහ ප්රශ්න කිරීමකින් තොරව පිළිගත යුතු යැයි අවධාරණය කළහ.
මෙහිදී අධ්යාපනය හැදෑරීම යනු වේදය හැදෑරීම ය. අධ්යාපනික වශයෙන් උසස්ම දෑ වේදය තුල ඇති මන්ත්ර හැදෑරීමය.
වේදය උගැන්වීම බමුණන් සතු කාර්යයක් වීය. එබැවින් සියලු තන්ත්ර මන්ත්ර විද්යාවන් ඉගෙන ගැනීමට සෙස්සෝ බමුණන් වෙත ගියහ.
දේශය පාලනය කරන රජවරුන්ගේ උපදේශකවරුන් හෙවත් පුරෝහිත තනතුරුද බ්රාහ්මණයෝ හෙබවූහ. එමගින් රාජ්ය තන්ත්රයේ දේශපාලන ශක්තිය බමුණන්ට උරුම වීය.
“වර්ණ ධර්ම” සහ “ආශ්රම ධර්ම” මඟින් බ්රාහ්මණ ධර්මයේ ප්රධානතම සංකල්ප නියෝජනය වේ.
වේද ධර්මය තුල අඩංගු “සෘග්වේදයේ” සඳහන් පරිදි, මානව සංහතිය මවා ඇත්තේ “මහා බ්රහ්මයා” ය. සෘග්වේදයේ දස වන මණ්ඩලයේ 90වන සුත්රයේ ඒ පිළිබඳව සඳහන් වේ.
විශ්ව නිර්මාණය පිළිබඳව බ්රාහ්මණ කතා පුවතේ ලා, බ්රහ්මයාගේ විවිධ ශරීර අවයව වලින් මිනිස් ප්රජාව ප්රභවය ලත් බව පැවසේ.
බ්රහ්ම මුඛයෙන් - බ්රාහ්මණයින් වර්ණයද
බ්රහ්ම බාහු යුග්මයෙන් - ක්ෂත්රීයය වර්ණයද
බ්රහ්ම කලාවන් - වෛශ්ය වර්ණයද
බ්රහ්ම පාදයෙන් - ශුද්ර වර්ණයද උපත ලබන බව පැවසේ.
ඊශ්වර ඇදහීම, ඊශ්වර නිර්මාණවාදය යන ප්රධාන අංග බ්රාහ්මණ චින්තනයේ හදවතයි.
සමාජය සහ සමාජ සංස්ථාව ඊශ්වරගේ නිර්මාණයක් ලෙස බ්රාහ්මණයෝ විශ්වාශ කළහ. ඒ බව ඔව්හු දේශනා කළහ.
බෝසතානන් ලොව පහල වන අවධියේ භාරතයේ ස්ථාපිත වී තිබුනේ, බ්රාහ්මණයින් විසින් ගන්දුන්වා දී තිබුණු චින්තනය සහ සංස්කෘතික අංගයි
එබැවින් සමාජ සංස්ථාව ආගමික පසුබිමක් යටතේ සංවිධානය සහ පාලනය කිරීමේ පූර්ණ බලය බ්රාහ්මණයෝ නතු කරගෙන සිටියහ. එසේම ඔවුන්ට වාසි සහගත වන අයුරින් සියල්ල සකස් කර ගැනීමට උත්සුක වීය.
දෙවියන් යැදීමෙදී විවිධ යාග ක්රම සකස් කල බ්රාහ්මණයින්, යාඥා කිරීම සහ පූජාවන් පැවැත්වීමේ සම්පූර්ණ අයිතිය ඔවුන් සතු කරගත්හ.
බමුණන් විසින් හඳුන්වා දුන් යාග හෝම පූජාවන් නිසා සමාජ සුභ සිද්ධිය සහ සමෘද්ධිය ඇති වන බව ඔවුන් විසින් ප්රකාශ කරන ලදී.
“වේද සංහිතා” හි බ්රාහ්මණ ධර්මය අන්තර්ගතව ඇත. මෙය ආප්තිය සහ ශෘතිය ලෙසින්ද වෙද ධර්මය හඳුන්වනු ලැබේ.
වෙද ධර්මයේ ඇතුලත් වන්නේ දේව භාෂිතය යැයි බ්රාහ්මණයෝ පැවසූහ. එබැවින් වෙද ධර්මයේ අන්තර්ගතය විමසීමකින් සහ ප්රශ්න කිරීමකින් තොරව පිළිගත යුතු යැයි අවධාරණය කළහ.
මෙහිදී අධ්යාපනය හැදෑරීම යනු වේදය හැදෑරීම ය. අධ්යාපනික වශයෙන් උසස්ම දෑ වේදය තුල ඇති මන්ත්ර හැදෑරීමය.
වේදය උගැන්වීම බමුණන් සතු කාර්යයක් වීය. එබැවින් සියලු තන්ත්ර මන්ත්ර විද්යාවන් ඉගෙන ගැනීමට සෙස්සෝ බමුණන් වෙත ගියහ.
දේශය පාලනය කරන රජවරුන්ගේ උපදේශකවරුන් හෙවත් පුරෝහිත තනතුරුද බ්රාහ්මණයෝ හෙබවූහ. එමගින් රාජ්ය තන්ත්රයේ දේශපාලන ශක්තිය බමුණන්ට උරුම වීය.
“වර්ණ ධර්ම” සහ “ආශ්රම ධර්ම” මඟින් බ්රාහ්මණ ධර්මයේ ප්රධානතම සංකල්ප නියෝජනය වේ.
වේද ධර්මය තුල අඩංගු “සෘග්වේදයේ” සඳහන් පරිදි, මානව සංහතිය මවා ඇත්තේ “මහා බ්රහ්මයා” ය. සෘග්වේදයේ දස වන මණ්ඩලයේ 90වන සුත්රයේ ඒ පිළිබඳව සඳහන් වේ.
විශ්ව නිර්මාණය පිළිබඳව බ්රාහ්මණ කතා පුවතේ ලා, බ්රහ්මයාගේ විවිධ ශරීර අවයව වලින් මිනිස් ප්රජාව ප්රභවය ලත් බව පැවසේ.
බ්රහ්ම මුඛයෙන් - බ්රාහ්මණයින් වර්ණයද
බ්රහ්ම බාහු යුග්මයෙන් - ක්ෂත්රීයය වර්ණයද
බ්රහ්ම කලාවන් - වෛශ්ය වර්ණයද
බ්රහ්ම පාදයෙන් - ශුද්ර වර්ණයද උපත ලබන බව පැවසේ.
ඒ ඒ වර්ණයට අයත් ජන කොට්ඨාශ වලට අයත් කාර්යයන්
බ්රාහ්මණ වර්ණය
ඉගෙනීම - අධ්යනය
ඉගැන්වීම - අධ්යාපනය
යාග කිරීම - යජනය
පරිත්යාගය - දානය
දානය පිළිගැනීම - ප්රතිග්රහණය
බ්රාහ්මණ වර්ණය
ඉගෙනීම - අධ්යනය
ඉගැන්වීම - අධ්යාපනය
යාග කිරීම - යජනය
පරිත්යාගය - දානය
දානය පිළිගැනීම - ප්රතිග්රහණය
ක්ෂත්රීය වර්ණය
ප්රජාව පාලනය කිරීම
දන් දීම
යාග කිරීම
වේද අධ්යාපනය
කාමයේ නොඇලීම
ප්රජාව පාලනය කිරීම
දන් දීම
යාග කිරීම
වේද අධ්යාපනය
කාමයේ නොඇලීම
වෛශ්ය වර්ණය
සත්ව පාලනය
දන් දීම
යාග කිරීම
වේද අධ්යනය
වෙළඳාම
මුදල් පොලියට දීම
කෘෂිකර්මය
සත්ව පාලනය
දන් දීම
යාග කිරීම
වේද අධ්යනය
වෙළඳාම
මුදල් පොලියට දීම
කෘෂිකර්මය
ශුද්ර වර්ණය
බ්රාහ්මණ, ක්ෂත්රීය සහ වෛශ්ය වර්ණ වලට අයත් ජනයාට මෙහෙකාරකම් කිරීම
බ්රාහ්මණ, ක්ෂත්රීය සහ වෛශ්ය වර්ණ වලට අයත් ජනයාට මෙහෙකාරකම් කිරීම
වර්ණය යනු පාට ය. බ්රාහ්මණයන් "වර්ණ" යන්න භාවිතා කලේ "කුලය" හැඳින්වීමටය. ඒ අනුව "වර්ණ" යනු කුල භේදයයි.
මෙම ප්රධාන කුල වර්ග 4 ට අමතරව බුද්ධ කාලීන සමාජයේ වෙනත් කුල වර්ග රාශියක් තිබී ඇත.
රථාකාර කුල, මාලාකාර කුල, චණ්ඩාල කුල . . . ආදී වශයෙන් වෙනත් කුල ද පැවතින
මෙම ප්රධාන කුල වර්ග 4 ට අමතරව බුද්ධ කාලීන සමාජයේ වෙනත් කුල වර්ග රාශියක් තිබී ඇත.
රථාකාර කුල, මාලාකාර කුල, චණ්ඩාල කුල . . . ආදී වශයෙන් වෙනත් කුල ද පැවතින
No comments:
Post a Comment